|
julho 1, 2014
Clarissa Tossin na Luisa Strina, São Paulo
[scroll down for English version]
Galeria Luisa Strina tem o prazer de apresentar Transplantado (VW Brasília), da artista brasileira e residente nos EUA, Clarissa Tossin. Tossin trabalha com vídeo, escultura, performance e instalação refletindo sobre as maneiras como o ambiente construído nos molda enquanto sujeitos. O fato de ter crescido em Brasília, a moderna capital planejada do Brasil, deu à artista a consciência da circulação global de imagens da modernidade, bem como seus efeitos sobre as psicologias nacionais e internacionais. Mais recentemente, ela tem se dedicado ao trabalho com espaços e estéticas entrelaçadas nos quais histórias transnacionais do Brasil e dos Estados Unidos permanecem impressos.
Transplantado (VW Brasília) é um automóvel Volkswagen Brasília moldado em látex natural – o primeiro modelo inteiramente projetado e fabricado pela Volkswagen no Brasil, e que recebeu o nome cujo projeto urbano enfatiza o uso do automóvel. Um carro popular, o Brasília logo se tornou um ícone do design nacional. O carro usado para o molde em latex em Transplantado (VW Brasília) é a peça central na instalação Brasilia, Cars, Pools and Other Modernities [Brasília, carros, piscinas e outras Modernidades], que estará exposto na Bienal de Los Angeles, no Hammer Museum, de 15 junho 07 de setembro de 2014.
A impressão com textura de pele remete aos processos de produção em massa, uma vez que a moldagem imita a ideia de cópias infinitas. Transplantado (VW Brasília) se aproxima da indústria e de seus processos de abstração do corpo individual ao antropomorfizar um automóvel. Além disso, a qualidade formal da escultura, similar à pele, provoca reflexões sobre a busca por carros como uma terceira pele na sociedade de consumo.
A escultura usa o latex como material ao mesmo tempo que leva em conta seu passado cultural e histórico como bem industrial de consumo no contexto do Brasil. O título Transplantado foi inspirado por uma passagem na história do latex do Brasil: a bem-sucedida tentativa de Henry Wickham de contrabandear sementes da seringueira (Hevea brasiliensis) da região de Santarém, no Brasil, aos Kew Gardens, em Londres, de onde mudas foram enviadas para a Malásia, condenando assim o ciclo da borracha amazônica. A palavra "transplantado" dá ainda mais ênfase à transformação escultural de uma carroceria rígida de um automóvel em moldagem/impressão macia e maleável do mesmo.
Clarissa Tossin é bacharel em Artes pela Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, Brasil e mestre em Artes pelo Instituto de Artes da Califórnia (CalArts), Valencia, CA, US.
Exposicões individuais recentes incluem: Museum of Latin American Art (MOLAA), Long Beach, EUA (2014); Brasília, Cars, Pools & Other Modernities, Artpace – San Antonio, Texas, EUA; Blind Spot, Blaffer Art Museum – University of Houston, Houston, Texas, EUA; Study for a Landscape, Sicardi Gallery, Houston, Texas (2013).
Exposicões coletivas recentes incluem: Liberdade em Movimento, Fundação Iberê Camargo, Porto Alegre, BR (curated by Jacopo Crivelli); Bringing the World into the World, The Queens Museum, New York, NY (curated by Hitomi Iwasaki); Made in L.A. 2014, Hammer Museum, Los Angeles, CA – curated by Connie Butler and Michael Ned Holte; Dispositivos para um mundo (im)possível, Roesler Hotel, São Paulo, BR (curated by Luisa Duarte); Unsettled Landscapes, SITE Santa Fe, NM – curated by Lucía Sanromán and Candice Hopkin, 2014).
Galeria Luisa Strina is pleased to present Transplanted (VW Brasilia), by Brazil born and US resident Clarissa Tossin. The artist works across video, sculpture, performance, and installation to reflect on the ways the built environment shapes us as subjects. Having grown up in Brasília, Brazil's modern planned capital, made her aware of the global circulation of modernity images as well as their effects on the national and international psychologies. More recently, she has engaged with spaces and intertwining aesthetics where transnational histories of Brazil and the United States remain imprinted.
Transplanted (VW Brasilia), is a natural latex cast of a Volkswagen Brasilia car. The first model entirely designed and manufactured by Volkswagen in Brazil, and named after the city which urban design emphasizes the usage of the car. A popular car, the Brasilia soon became a national design icon. The car used for the latex cast in Transplanted (VW Brasilia), is the central piece in the installation Brasília, Cars, Pools and Other Modernities, which will be on view at the Hammer Museum's Los Angeles Biennial, Made in L.A., from June 15 to September 7, 2014.
The skin-like imprint is evocative of mass production processes since casting mimics the idea of endless copies. Transplanted (VW Brasilia), approximates industry and its abstracted processes to the individual body by anthropomorphizing a car. Moreover, the sculpture's skin-like formal quality provokes considerations about the pursuit of cars as a third skin in consumer society.
The sculpture uses latex as an art material while also considering its cultural and historical background as an industry commodity within the context of Brazil. The titled, Transplanted (VW Brasilia), was inspired by a passage in Brazil's latex history: Henry Wickham's successful quest to smuggle seeds from the rubber tree, Hevea brasiliensis, from the area of Santarém, in Brazil to Kew Gardens in London from where seedlings were dispatched to Malaysia thus dooming the Amazonian rubber boom. The word "transplanted" also further emphasizes the sculptural transformation of a hard car-body into a soft, malleable, cast/imprint of it.
Clarissa Tossin has a BFA by Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, Brazil and a
MFA in Art by the California Institute of the Arts (CalArts), Valencia, CA.
Recent solo shows include: Museum of Latin American Art (MOLAA), Long Beach, EUA (2014); Brasília, Cars, Pools & Other Modernities, Artpace – San Antonio, Texas, EUA; Blind Spot, Blaffer Art Museum – University of Houston, Houston, Texas, EUA; Study for a Landscape, Sicardi Gallery, Houston, Texas (2013).
Recent group shows include: Liberdade em Movimento, Fundação Iberê Camargo, Porto Alegre, BR (curated by Jacopo Crivelli); Bringing the World into the World, The Queens Museum, New York, NY (curated by Hitomi Iwasaki); Made in L.A. 2014, Hammer Museum, Los Angeles, CA – curated by Connie Butler and Michael Ned Holte; Dispositivos para um mundo (im)possível, Roesler Hotel, São Paulo, BR (curated by Luisa Duarte); Unsettled Landscapes, SITE Santa Fe, NM – curated by Lucía Sanromán and Candice Hopkin, 2014)