Página inicial

Blog do Canal

o weblog do canal contemporâneo
 


julho 2021
Dom Seg Ter Qua Qui Sex Sab
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Pesquise no blog:
Arquivos:
julho 2021
junho 2021
maio 2021
abril 2021
março 2021
fevereiro 2021
janeiro 2021
dezembro 2020
novembro 2020
outubro 2020
setembro 2020
agosto 2020
julho 2020
junho 2020
maio 2020
abril 2020
março 2020
fevereiro 2020
janeiro 2020
dezembro 2019
novembro 2019
outubro 2019
setembro 2019
agosto 2019
julho 2019
junho 2019
maio 2019
abril 2019
março 2019
fevereiro 2019
janeiro 2019
dezembro 2018
novembro 2018
outubro 2018
setembro 2018
agosto 2018
julho 2018
junho 2018
maio 2018
abril 2018
março 2018
fevereiro 2018
janeiro 2018
dezembro 2017
novembro 2017
outubro 2017
setembro 2017
agosto 2017
julho 2017
junho 2017
maio 2017
abril 2017
março 2017
fevereiro 2017
janeiro 2017
dezembro 2016
novembro 2016
outubro 2016
setembro 2016
agosto 2016
julho 2016
junho 2016
maio 2016
abril 2016
março 2016
fevereiro 2016
janeiro 2016
dezembro 2015
novembro 2015
outubro 2015
setembro 2015
agosto 2015
julho 2015
junho 2015
maio 2015
abril 2015
março 2015
fevereiro 2015
janeiro 2015
dezembro 2014
novembro 2014
outubro 2014
setembro 2014
agosto 2014
julho 2014
junho 2014
maio 2014
abril 2014
março 2014
fevereiro 2014
janeiro 2014
dezembro 2013
novembro 2013
outubro 2013
setembro 2013
agosto 2013
julho 2013
junho 2013
maio 2013
abril 2013
março 2013
fevereiro 2013
setembro 2012
agosto 2012
junho 2012
abril 2012
março 2012
fevereiro 2012
novembro 2011
setembro 2011
agosto 2011
junho 2011
maio 2011
março 2011
dezembro 2010
novembro 2010
outubro 2010
setembro 2010
junho 2010
fevereiro 2010
janeiro 2010
dezembro 2009
novembro 2009
maio 2009
março 2009
janeiro 2009
novembro 2008
setembro 2008
agosto 2008
julho 2008
maio 2008
abril 2008
fevereiro 2008
dezembro 2007
novembro 2007
outubro 2007
agosto 2007
junho 2007
maio 2007
março 2007
janeiro 2007
dezembro 2006
outubro 2006
setembro 2006
agosto 2006
julho 2006
junho 2006
maio 2006
abril 2006
março 2006
fevereiro 2006
janeiro 2006
dezembro 2005
novembro 2005
setembro 2005
agosto 2005
julho 2005
junho 2005
maio 2005
abril 2005
março 2005
fevereiro 2005
janeiro 2005
dezembro 2004
novembro 2004
outubro 2004
setembro 2004
agosto 2004
junho 2004
maio 2004
abril 2004
março 2004
janeiro 2004
dezembro 2003
novembro 2003
outubro 2003
agosto 2003
As últimas:
 

junho 18, 2013

Artesur, Collective fictions no Palais de Tokyo, França

Hailing from Canada, France, Romania and California, the curators collaborating on the project “Artesur, Collective Fictions” use the game of exquisite corpse to explore a database of works by over 250 artists presented on the site arte-sur.org. The resulting exhibition is not the result of consensus or deliberation, but of the mechanical juxtaposition of individual choices. This systematic exploration, paradoxically full of random chance, reveals our relation to artistic production, both global and local.

“Artesur, Collective Fictions” is the curatorial manifestation of a collective writing process. Developed along the principles of the Exquisite corpse, the project offers a stroll through arte-sur.org, an online archive dedicated to the presentation and dissemination of contemporary art from Latin America. Albertine de Galbert invited curator Isabelle Le Normand to form a team of three young curators, the only constraints being that each of them reside in a different country and that none of them have in-depth knowledge of the artistic scenes in Latin America. Along with Le Normand and de Galbert, Andrew Bernadini (Los Angeles), Jesse McKee (Banff) and Anca Rujoiu (London) considered the work of over 250 artists present on the website. They successively chose artworks and responded with critical texts. This selection and writing process began in February and concluded in March 2013, and resulted in grouping 20 artworks, which will be shown in the exhibition.

“Artesur, Collective Fictions” establishes itself not only as a response to the challenges of studying a living archive, but also wishes to preserve the depth of individual subjectivities, and that the selection process remained free from collective bargaining. This exhibition raises questions concerning the function of a curator and proposes new working methods that reflect global interconnectedness. Furthermore, it places the artwork at the center of attention for curatorial research. The curatorial team was encouraged to take part in a game of collecting, thereby creating their own exhibition.

The website Arte-Sur.org is a vector of collaborative and free information, which displays the work of active artists and professionals from the contemporary art field in Latin America. Designed and produced by Albertine de Galbert, following curatorial research conducted between 2008 and 2009 in ten South American countries, the website is developed within the non-for-profit beam prod. by Ana Maria Guerrero and Mathilde Ayoub.
A.d.G.

CURATORS

Albertine de Galbert (Grenoble, France, 1980 - Lives and works in Paris, France). After experiences as a gallery assistant in New York, and PR assistant in Madrid, she takes up for three years the production and co-artistic direction of the documentary film series L’Art and la Manière, portraits of artists broadcasted on Arte TV. In 2011, she creates the website arte-sur.org, a platform dedicated to Contemporary Art in Latin America. Since 2010, she designs curatorial and cultural cooperation projects, mainly between Europe and Latin America.

Isabelle Le Normand (Tours, France, 1980 - Lives and works in Paris, France). As director of Visual Arts at Mains d’OEuvres, a multidisciplinary space in Saint-Ouen, she has curated over 30 exhibitions, as well as curating independently in Paris, Los Angeles, Bourges, Budapest, and Marseille. In 2013 she created an artist exchange program between Paris and Los Angeles in partnership with Machine Project and Mains d’OEuvres. Le Normand recently founded Courtesy, a commercial gallery based in Los Angeles, co-directed by artist Jonathan Bernad.

Andrew Berardini (Huntington Beach, California, 1982 - Lives and works in Los Angeles, USA) Berardini is a writer who has worked for the Armory Center for the Arts and LAXART as a curator, and at Semiotext(e) Press as an editor. Past curatorial endeavors include a public project with Bruce Nauman, a collaboration between Raymond Pandtibon and Yoshua Okon, the Los Angeles premiere for Lawrence Weiner’s Water in Milks, as well as group shows in San Francisco, Los Angeles, Vienna, and Milan. He has published articles and essays in Frieze, Mousse, Fillip and Artforum, amongst others.

Jesse McKee (Saint John, Canada, 1984 - Lives and works in Banff, Canada). He is the curator of the Walter Phillips Gallery at The Banff Centre, where he has produced exhibitions with Mark Leckey, Brian Jungen, Duane Linklater, Julia Feyrer and Tamara Henderson. Previously, he was a curator at Western Front, Vancouver where he commissioned exhibitions with Eli Bornowsky, Sophie Bélair Clément, Neïl Beloufa, and Lee Kit.

Anca Rujoiu (Romania, 1984 - Lives and works in London, UK). She is a curator at FormContent, a project that has led her to curating exhibitions at the Contemporary Art Gallery, Brukenthal National Museum, Romania, Eastside Projects Birmingham and Hollybush Gardens, London. Furthermore, she is a coordinator of special projects at the Royal College of Art, School of Fine Art in London.

Leia textos curatoriais: www.collectivefictions.com

Fonte: www.palaisdetokyo.com

Posted by Patricia Canetti at 8:05 PM